Första förskoledagen



Idag var det inskolningsstart för mitt <3 Vi har den här veckan fått tid mellan 13'30 och 15'30. (IDIOTI) Men dagen startade inte så bra som jag önskat. Philip vaknade redan 5'30 och ville INTE somna om igen. Så vi begav oss ut, en stund efter frukost. Där vi lekte lite på lekplatsen innan vi gick hem igen för att äta lunch.

Och sen var det bara att sätta på ytterkläderna (skor och kofta) igen. Philip fick ju vara så snäll att sova middag i vagnen idag, med tanke på att vi måste vara på förskolan när han i vanliga fall vaknar. :) Så vi begav oss ut en runda 11'30 (brukar somna 12'00). Men idag ville/kunde inte Philip somna, trots att jag hade spännt fast honom i liggande position i vagnen för att han inte skulle sätta sig upp och hålla sig vaken på det sättet. Tillslut fick vi promenera mot förskolan iallafall, så fick det bli som det ville. Men då somnade han. Klockan var då 13'10... inte mycket sömn för honom idag. Jag lät honom ändå ligga kvar i vagnen till 13'40 innan jag väckte honom för att han skulle få sova en halvtimme iallafall. På förskolan sa de "Det är ju synd att väcka honom." Men vad skulle jag göra då? En inskolning kräver att barnet är vaken och får uppleva de nya intrycken.

Men jag måste ändå säga att det gick över förväntan. Philip förstod direkt vad som hände (har pratat om dagis och att vi skulle dit idag) och skrattade och pladdrade glatt när vi kom in. Och inte tog det lång tid heller innan han gick ifrån mig och började "brottas" med en kille som var lite äldre än honom (förra årets inskolning). Min lilla buse!

Trots att dagen ändå slutade väl måste jag ändå klaga på tiden de har satt för oss (4 familjer) den här veckan och de andra (4 familjer) nästa vecka. Förstår de inte att även barn som är hemma sover middag efter lunch? Det är inte bara på förskolan som det sovs efter lunch. Jag kände mig fruktansvärt stressad idag över det här och inser att det säkert inte gjorde det lättare för Philip att somna. Och inte blir det bättre imorgon, när jag vet hur det blev idag.
Sen förstår jag fortfarande inte hur Philip helt plötsligt ska kunna både äta och sova på  dagis när han inte få någotdera under inskolningen? (ja, han fick en smörgås till mellis där idag och resten av veckan) men lunch och sömn? Jag försöker att inte tracka ner förskolans inskolningsteknik. Men som jag sa till dem, jag känner bara till den "gammla". :) Vi får bara vänta och se.

<3

Kommentarer
Postat av: karro

oj vad konstigt :S här ska dom både sova och äta innan inskolningen är klar och vi har inskolning på förmiddagen.. Under 2 veckor..

2010-08-19 @ 10:39:20
Postat av: Alexandra

Nej, jag vet. En mycket annorlunda inskolning. Men, vi får se hur det går. Tur att jag bara behöver ha P på dagit 3.5 tim de två första dagarna efter inskolningen. Så att han vänjer sig lite

2010-08-19 @ 20:11:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0