Varje unik människa

För några år sedan, var det någon som kom på att de kunde förkorta meningar med uttrycket Hen, istället för att säga eller skriva 'honom eller henne', tillexempel när man skriver om någon som snattat, utan att någon hunnit uppfatta om det varit just en flicka eller pojke. Men uttrycket har verkligen utvecklats åt ett helt annat håll...

I förra veckan kom jag i kontakt med en tjej, som frågade mig om vårt genusarbete på mitt jobb. Om vi också har ändrat texterna på barnsångerna, hade slutat sjunga typiska pojk-/flicklåtar och ändrat namn på dock- och byggrummen, för att inte tvinga in barnen i de typiska könsrollerna. 

Igår såg jag ytterligare en artikel om hur vi måste behandla pojkar som pojkar - aggressiva, hyperaktiva med koncentrationssvårigheter, och flickor som flickor - lugna, tysta, snälla, supersmarta. Tydligen är det medfödda gener som är helt naturliga och därför ska vi fortsätta behandla pojkar och flickor olika utifrån det kön de tillgivits. 

Båda dessa teorier och hysterin glömmer det viktigaste - Individualitet. Det finns lugna 'snälla' och smarta pojkar, precis som det finns utagerande, hyperaktiva flickor. 

Så snälla alla, politiker, föräldrar och människor inom Barnomsorgen - Låt varje liten människa få vara just så unik som det är, oberoende kön! 

<3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0