Toffsanalys

I förrgår såg jag på Nyheterna om vinterns mode som har fått alla djurrättsorganisationer att uttrycka kritik. Det gäller en typ av mössa med pälstoffs på. Jag var lite frånvarande när jag såg inslaget, men djuren mår inte så bra av det här och blir illa behandlade för att deras päls ska kunna användas till mössorna.

Jag äger inte en sådan mössa, men har nu börjat att leta efter dem i folkmängden. Varje gång jag ser en mössa med toffs måstge jag titta en extra gång... Vad är det för typ av mössa? Vilken typ av toffs är det? Har de sett inslaget?
Det var en tjej som fick en fråga om vad hon som köpare hade att kolla upp hur pälsen har hamnat på mössan. Hon menade att det var affärens ansvar som säljare mer än hennes ansvar som köpare. Det kan jag hålla med om. Om du ska sälja någonting som klassas som mode (eller andra typre av kläder, mat, o dyl.) är det du som säljare som bär ansvar för från var och hur produkten kommit.

Det är hemskt att djuren ska behöva lida för att vi ska få någonting som vi tycker om. Oavsett vad det är vi behöver djuren till; Mössor, kött, jackor, o dyl.
Att vi behöver kött är det ingen tvekan om... Vi behöver proteinet och en fungerande näringskedja.
Men måste vi utsätta djuren för lidande?
Hur hade vi själva mått om vi blivit illa behandlade hos exempelvis frisören? Vårt avklippta hår används ju ofta till peruker till människor som utsätts för cellgifter och har tappat sitt eget.
Nej! Att använda djuren som vi gör på det sätt vi gör det känns inte okej tycker jag. Vi talar ofta om att vi ska ha respekt för varandra, men hur visar vi respekt för djuren när vi utsätter dem för den här typen av situaioner?

<3 Kärlek och respekt <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0