Förskola fr 16 aug -10


Igår fick vi ett antagningsbesked till Philip där det stod att han har blivit antagen på en förskola från och med den 16 aug -10. :) Jippi!! Men.... det här var ju inget av de tre förskolor som vi har bett om...

Men jag ringde upp förskolan imorse och bad att få komma och titta på hur det såg ut och höra vilken typ av pedagogik de hade där. Jag kunde komma när jag ville men det vore bättre om jag kunde komma imorgon runt tio för att inte störa i lunchen och middagsluren.

Efter att jag och Sandra hade varit med våra änglar på Gläntan (ett fik) tillsammans med andra underbara mammor och deras små, gick vi bortom förskolan, mer för att jag skulle hitta dit imorgon. Redan när jag såg den lilla och inte så färgglada gården, började jag tveka. De hade inte ens en gunga! Och barnen skulle gå i en... Barack ??
Fröknarna var ute med några barn och vi började prata med dem. De undrade om vi skulle ha våra söner där och Sandra sa att Philip skulle det. "Philip... Bergman?" Gud vad bra, tänkte jag. De har redan nu koll på sina inskolningar inför hösten!
Sen berättade jag att jag tänkt komma imorgon för en liten titt och då frågade en fröken om vi inte kunde komma in nu. Okej!

De kommer ha 16 barn på avdelningen på 2,75 pedagoger (hmm, vi var 4 pedagoger på 17 barn och vi var väldigt trötta på eftermiddagen/kvällen; hur ska detta gå?)
Men när pedagogen berättade lite om avdelningen och hur de arbetade där, började jag slappna av mer.
De ser till individen och inte bara hela gruppen. Det är superbra! Då kan alla barnen vara på olika nivå och få lov till det. Men var drar de gränsen vid "sen utveckling"?
Aja, det kommer senare när Philip är äldre i så fall!! :)
De kommer att finnas där och trösta och tillrättavisa (vänligt med bestämt - precis som jag tycker om) under barnens uppväxt.
Vi får också själva bestämma var och hur Philip ska sova middag, inne på maddrass eller ute i vagn. Toppen! Då vill vi att han ska sova... får nog fundera på det.
Men hur har de kontroll på alla barnen då när alla pedagogerna ska ha rast o dyl om barnen sover på olika ställen? Hur gör de på mitt gamla jobb? Får nog fråga runt lite.

Så trots att det inte fanns några gungor eller rutchkana på gården kändes pedagogiken bra ändå. Och tanken med gården var att utveckla barnens egen kreativitet. Och de brukade gå till andra lekparker på förmiddagarna.
Då får Philip gunga där :p

En helt okej förskola för ett barn till en Kotrollbehovsmänniska!

<3 Ta hand om och vårda de små. Det hjälper dem att få bättre självkänsla när de blir stora <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0