Lärarutbildning

Hur kan det vara så svårt att skriva en analytisk text? Hur kan det vara så svårt att få ner alla sina "smarta" tankar på papper?
Jag har precis skickat in min delexamination 1 på It's Learning, men kan fortfarande inte riktigt släppa den. Jag är alltid lika nervös att jag ska ha missförstått någonting, eller att jag har flummat ut i tankar som inte har i texten att göra. Till på köpet har jag lyckats skriva en halv sida för mycket... Hur ska det gå?

Att man alltid ska behöva oroa sig så fasligt mycket för en liten text man måste skriva. Det handlar ju bara i slutändan om relationen man bygger upp som pedagog till sina barn/elever. Iallafall om du frågar mig! Jag ska ju "bara" jobba i förskolan eller grundskolan och kommer nog inte behöva skriva stora högskoletexter till eleverna eller deras föräldrar. Jag kommer bara att skriva lättare veckobrev som handlar om saker som blivit gjorda eller som ska göras. Varför ska dessa jobbiga, stressmoment uthärdas? Teoretiker och teorier kan man bygga upp av att läsa böckerna... Men jag tycker inte att vi ska behöva skriva och testas på andra sätt än under VFT-veckorna eftersom det faktiskt visar sig om du har en plats där som lärare eller inte. Om du är behörig!

Jag älskar att skriva och jag gör det mycket, om allt som Philip hittar på (är rena 'Alma Svensson', Emil i Lönnebergas mamma), om saker jag gör, om intressanta saker jag hör eller läser etc. Men jag får ont i magen, när texten jag skrivit ska bedömas och bedöma om jag är lämplig pedagog eller inte.

<3 Lärarstudent med många åsikter <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0