Opponering

Igår hade vi opponering på de texter vi har skrivit som en avslutning på kursen. Den skulle beskriva hur jag vill arbeta i skolan/förskolan i framtiden, alltså mitt pedagogiska ledarskap.

Kursen var väldig givande tyckte jag och gav mig många idéer om hur, men också hur jag inte vill arbeta i skolan för att alla elever ska få en möjlighet att utveckla en motivation till lärande. Jag ska se till allas olikheter i inlärningen och skapa ett tryggt och motiverande klimat. Att se varje elev varje dag är också en viktig punkt osv.

Och igår var det som sagt opponering, dvs att vi skulle läsa varandras texter och låtsas att vi var en rektor på skolan och granska texten och tankarna. Jag har lite problem med att kritisera (negativt) eller ifrågasätta en annan vuxen persons arbete och bad om ursäkt efter många av mina frågor.
Min opponering var jag mest orolig över. Jag hade inte skrivit på likande sätt som övriga i gruppen utan hade skrivit min text flytande. (som jag hade fått okej av kursledaren) Men det verkade ändå som de övriga tyckte att min text var bra och när det var tid för mentorn att opponera (enskilt), sa hon också att mina tankar var bra. Hon gjorde mig dock medveten om att jag mot slutet av texten övergick mycket i talspråk och tappade mitt fina skriftspråk. "Det krävs en rejäl uppstramning..." Jag blev lite nervös 'ska det kompletteras? Det är ju mycket'
Men när jag frågade henne om det, sa hon att jag inte behövde komplettera den, bara jag tänker på det till nästa arbete. Betyder det att den är godkänd?

Nu återstår att se vad de beslutar sig för angående min insats i kursen. Jag hoppas på det bästa!

<3 Var personlig, men aldrig privat <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0