Sömnproblem och ändrade rutiner

Philip har under en lång tid vaknat 6'00 på morgnarna, sovit middag mellan 7'30 - 8'30/9'00 och sen sovit ytterligare en timme efter lunch. Jättebra! tyckte jag. Då vet jag ungefär hur jag ska förhålla mig till dygnet.
Men "INTE SKA JAG FORTSÄTTA SÅHÄR!"
Nu vill han inte sova middag längre  (igen). Philip har på grund av det här (?) för första gången på mycket länge vaknat först mellan 7'00 och 8'00 på morgonen (killen är väl trött av att inte sova på dagen), de senaste tre dagarna. TOPPEN! Men hur påverkar det honom i slutändan? Han vill INTE sova på dagarna. Men när han blir såhär trött på kvällen, tycker jag att det är tecken nog på att han BEHÖVER sova.

Efter tre dagars dåliga middagslurer slutade veckan med att Philip somnade 18'15. Stackarn' var så trött att han inte ens orkade grimasera när jag lade honom i sängen för att dra ner rullgardinen och sätta igång CD-spelaren. Hur tidigt kommer han att vakna imorgon?

Jag tänkte, eftersom han har sovit bara en liten stund på förmiddagen och en liten stund på eftermiddagen i veckan, att jag skulle försöka få ihop det till en längre period efter lunch. Det underlättar när han ska börja på dagis.
Men om hans vecka ska sluta på det här viset, Är det värt det?

Hur kan man kalla det RUTIN när barnen hela tiden ändrar dessa precis när man har lärt sig hur de vill(e) ha det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0