Bvc, plockmat och bad

Idag var jag och Philip på föräldragruppen på bvc, där det idag var tid att prata "Barnmat".
Åter igen ställde jag frågan om barmatsburkar vs. riktig mat (Hur får jag honom att äta MIN mat?)
En annan mamma där gav mig tipset att sätta Philip på sin stol, med tallriken framför sig när vi andra åt vid sidan av och låta honom plocka vad han ville ha, lite "plockmat".

Jag slog på stort! Ställde mig och lagade till panerad (själv) znittsel med ris och brunsås. Nu skulle lillen äta MIN mat!
Det är bara ett problem med "plockmat" till Philip... Han tycker INTE om att bli kladdig om händerna. Men han fick sitta, plocka upp mat, kasta på golvet, spilla på sig och känna att det är okej. Sen fick jag och Emil lura i honom maten, med hjälp av fruktpuré på toppen av skeden. Men han fick i sig en ganska bra portion ändå :p
De sa också på Bvc att barnen inte brukar orka samma mängd "lagad mat" som burkmat eftersom det är otroligt mycket vatten i burkmaten och den "...lagade maten är mer kompakt".  Därför behövde han inte äta jättemycket, utan jag var nöjd att han fick i sig lite grann. 

 
Efteråt fick Philip bada i badkaret (har ingen nyare bild än den här) tillsammans med sina baddjur. Jag satt glatt utanför och skrattade åt alla tosigheter Philip hade för sig. Och fast jag satt UTANFÖR badkaret, var jag nog lika blöt som Philip när han var färdigbadad. Att plaska är SUPERKUL!

Men jag upptäckte idag att han nu också börjat klättra även här i badkaret, en orolig upptäckt, för nu får jag åter igen sitta riktigt när honom hela tiden. Men jag uppskattar ändå dessa framsteg av krål, rullande och klättrande. Det betyder ju iallafall att han utvecklas <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0